Egy székely srác TOI-TOI vécéket hoz-visz ausztriai és német fesztiválokra. Kérdezik tőle:
– Te, Ábris, és milyen meló ez? Nem büdös?
– Azok ott Nyugaton müzlit esznek tejjel, nagy ganyé nincs utánuk.
Egy székely srác TOI-TOI vécéket hoz-visz ausztriai és német fesztiválokra. Kérdezik tőle:
– Te, Ábris, és milyen meló ez? Nem büdös?
– Azok ott Nyugaton müzlit esznek tejjel, nagy ganyé nincs utánuk.
Megjelent: Magyarország, 1914.02.13.)
(Saját
tudósítónktól.) Hírt adtunk a minap arról az érdekes műgyűjteményről, amelyet
amerikai vevők két épp egynegyed millió koronáért akartak megvenni Várkóly
János mecenzéfi földbirtokostól. Muzeális és művészeti körökben feltűnést
keltett ennek a nagyarányú üzletnek a híre, annál is inkább, mert jóformán alig
tudott valaki róla, hogy egy Várkóly János nevű magyar ember ilyen értékes műkincsek
birtokában van. Mivel egy lap ma megjelent számában Schönborn Frigyes gróf,
akinek közvetítése a műgyűjtemény eladása dolgában meghiúsult, kétségbe vonja,
hogy Várkóly János kastélyában milliós műkincsek
volnának, egyik munkatársunk fölkereste az alsó-mecenzéfi földbirtokos
Budapesten élő fiát, Várkóly Szilárd kereskedelmi minisztériumi tisztviselőt,
aki a Király utca 86. száma alatt lakik.
— Édesapám, tiszavárkonyi és szentistványi Várkóly János
-- mondotta a fiatal Várkóly, több
évtizeden keresztül az Első Magyar Általános Biztosító Társaság oktató
felügyelője volt és sokat utazott egész Magyarországon, valamint a külföldön.
Mint vagyonos ember és mint rendkívül képzett műértő ambícióval gyűjtötte a
régiségeket s egyéb műkincseket. Vagyonát és mindén keresményét erre
fordította. Évtizedekig teljes titokban folytatta a gyűjtést itthon és a
külföldön és az Alsó-Mezencéfhez tartozó kastélyában, a Szentistványi-lakban
lassankint rengeteg műkincs halmozódott össze. Az volt mindig a szándéka,- hogy
három gyermekére hagyja a kincseket. Most ötvenkét esztendős, s mivel
betegeskedik, elhatározta, hogy túlad a gyűjteményén, mert gyerekei nem
értenének az értékesítéséhez. Első sorban hetven darab festményére (köztük egy
Rubensre, egy Van Dyckre is) keresett vevőt. Eleinte a Budapesten lakó
Schönborn Frigyes gróf révén egy berlini céggel tárgyalt; amelynek kiküldöttjei
a múlt hét végén látogattak el Várkóly Jánoshoz, hogy megkössék az üzletet. Ott
édesapám tudatta velük, hogy elkéstek, mert kevéssel előbb amerikai vevőknek
elsőbbséget adott a festmények megvásárlására két és egynegyed millió
koronáért.
— Miképpen lehetséges — kérdezte a fiatal Várkólytól
munkatársunk —, hogy a műgyűjteményről nem tudott előbb a világ?
-- Igaz, hogy édesapám nem ütötte dobra a műkincsek
hírét, de azért egyesek tudtak róla, például Benczúr Gyula is. Meg aztán a műkincsek
egy része, mint külön gyűjtemény, látható volt a millenáris kiállításon és
később a kassai Rákóczi-múzeumban.
— Az eladásra szánt festményeken kívül még egyéb műkincsek is vannak édesapja birtokában?
— Amit az amerikaiaknak el akar adni, az csak kis része a
gyűjteménynek. Még az értékes festményekből is maradt vagy kétszáz. A kastély
tizennyolc szobáját megtöltik a különböző ritka tárgyak. Rengeteg keleti szőnyeg,
híres férfiak kéziratai, mesés értékű porcelánedények és figurák, ókori szobrok,
középkori ornátusok, az óracsinálás remekei, rézkarcok, antik bútorok,
könyvészeti unikumok és még sok-sok egyéb holmi. Van a kastélyban a többi közt
egy százhúsz ágú csillár, amely egykoron XIV. Lajos palotájának dísztermében
függött. Évekig tartó pör és diplomáciai tárgyalás folyt a birtokáért, végül
mégis az apámnál hagyta meg a törvény. Néhai Andrássy Dénes gróf alkudozott
apámmal erre a csillárra, de még ő sem akarta megadni azt az árat, amelyet apám
kért tőle.
-- Igaz a híresztelés, hogy édesapja a műkincsek egy, részét a Magyar Nemzeti
Múzeumnak juttatja?
— Nem hiszem, nem tudok róla. Sőt úgy tudom, hogy apám az egész
gyűjteményét el akarja adni.
Várkóly János úr A.-Mecenzéfről (Szentistványi-lakról) levelet írt ma szerkesztőségünknek és tudatja, hogy gyűjteményét még nem adta el az amerikaiaknak.
A képen: Korabeli képeslap Mezencéfről.
Az első utasszállító gép a nyíregyházi repülőtéren, a MALÉRT Weiss Manfréd gyártmányú Fokker F.VIIIB típusú repülőgépe, 1935-ben.
Forrás: Fortepan.
„Felnőtt az, aki vállalta a sokszor nagyon is kínos szembenézést önmagával és viselkedésével. Aki – önállóan vagy segítséggel – szemügyre vette magatartásának paneljeit, mechanikusan alkalmazott sémáit, és szigorú kritikával szelektálta őket. Megőrizte a jól beváltakat, és kiirtotta magából a buta manírt, pózt és formalitást, ami akadály az életúton és az emberi kapcsolatok terén. A nehézség az, hogy az ember élete különböző területein nem áll egyforma szinteken. Van, ahol kisgyermekként viselkedik, másutt felnőttként. Eszembe jut egy barátom, aki szakmájának nagy embere, tudós, intézetvezető. Egyszer meglátogattam, beszélgettünk, mint szakmájukért lelkesedő felnőttek. S amikor kiderült, hogy mindketten nagyon éhesek vagyunk, meghívott vacsorára. Mint mondta, rakott krumpli lesz, mindkettőnk kedvence. Alig értünk el hozzájuk, valami érthetetlen apróságon már az előszobában összeveszett a feleségével. Asztalhoz ültünk. A felesége tálalni akart, mire ő:
– Köszönöm, én nem kérek!
– De hát annyira szereted. Miért nem eszel velünk?
– Nem vagyok éhes!
– Csak egy kicsit a kedvemért.
– Nem, nem. Egyetek csak…
Bámulva néztem. A felnőtt tudós eltűnt, ottmaradt a laboratóriumában. Egy dühös kisfiú büntette a családját azzal, hogy dacból nem evett.”
(Popper Péter)
A Munkácsi Katolikus Leányklub tagjai a múlt század 30-as éveinek elején. A második sorban balról a hatodik a nagymamám.