Már
gimnáziumi pályafutásának első heteiben kiderült, hogy egészen sajátos nézetei
vannak a tanulást, illetve annak mennyiségét illetően. Az volt ugyanis a
leghatározottabb meggyőződése, hogy amennyiben az embernek esze ágában sincs
továbbtanulni, a sikeres érettségihez minden tantárgyból elég egyetlen leckét
magáévá tenni. És emellett ki is tartott.
Eme
meggyőződését persze a tanárok előtt nem verte nagydobra, csak a legszűkebb
baráti körnek fejtette ki, s bár azzal mindenki tisztában volt, hogy nem fürdik
naponta kifulladásig a tudományok tengerében, csak kevesen tudták, hogy e
mögött mély megfontoltság, sőt tudományos megközelítés rejlik.
Ennek
ellenére, döcögősen ugyan, de nem vért izzadva, azért vette az akadályokat.
Biológiából például, valami rejtélyes okból kifolyólag, az állatok
szaporodásáról szóló leckét tanulta meg, de szinte szóról szóra. Ettől kezdve,
bármit kérdeztek tőle, bármi is volt a feladat, ő mindig ezt mondta el. Egyszer
például az emberi izomrendszerről kellett volna beszélnie, aminek ő valahogy
így kezdett neki:
--
Az emberi és állati testet csontok és izmok alkotják. Ha nem lennének az izmok,
nem tudnánk mozogni, sőt, szaporodni sem. Az állatvilágban a szaporodást
sokszor megelőzi valamilyen udvarlás, násztánc…
És
így tovább, végig a szaporodásról. A tanárnő előbb kissé meghökkent, próbált
közbekérdezni, de ő nem hagyta magát kizökkenteni. Végül kapott egy elégségest,
hiszen csak tudott valamit.
Történelemből
kicsit nehezebb volt a dolga, mert ott a mohácsi csatát tanulta meg és amikor
témazárót kellett írni az ipari forradalomról, minden haver temetni kezdte. De
ő itt is kivágta magát. Valahogy így:
--
Az ipari forradalom egy nagy technológiai és társadalmi változás, mely Nagy-Britanniában
kezdődött el. Bezzeg, ha nem ott kezdődött volna, hanem nálunk és pár száz
évvel korábban, akkor megváltoztatta volna az egész történelmünket. A mohácsi
csatát is megnyerhettük volna, hiszen hiába voltak jóval többen a törökök,
korszerű ágyúkkal szétlőttük volna őket.
Majd
ezt követően részletesen ismertette a mohácsi csata lefolyását.
Magyarból
egyetlen kedvence volt, Arany János Toldija. El is olvasta oda-vissza. Senki
sem sejtette, milyen jól jöhet ez, ha a Rómeó és Júliáról kell beszélni. Csak
ő. Azt mesélik, nagyjából a következőket mondta:
--
Rómeó és Júlia szerelmesek voltak egymásba, de reménytelenül, mert a két család
ellenségeskedett és megtiltottak nekik minden randizást. Gondolom, ez a Rómeó
egy kis nyüzüge gyerek volt, mert hagyta, hogy parancsoljanak neki. Bezzeg, ha
olyan erős lett volna, mint Toldi Miklós, akkor szétrúgta volna a seggüket.
Mert Toldi Miklós…. És következett a jól ismert történet.
Hogy
valóban elégséges-e egyetlen leckét megtanulni az érettségihez, azt nem tudom.
Már csak azért sem, mert egyetlen esetből semmilyen következtetést nem lehet
levonni. Ám tény, hogy ő végül is leérettségizett.
--
Mondja, János, magára soha nem szokott rátörni egy kis tanulási vágy? –
kérdezte tőle egyszer Volacsek tanár úr a vizsgák után.
--
Már hogyne törne rám, tanár úr – felelte ő készségesen. – Már többször is
előfordult.
--
És olyankor mit csinál? – csillant fel a tanár úrban a remény szikrája.
--
Mit csinálhatnék? – válaszolta. – Hát leülök egy csöndes sarokba és megvárom míg elmúlik.