„Ismeretes az a szülő, aki arra érez kényszert,
hogy kritizáljon. Mindent, ami nem olyan, mint amilyennek lennie kellene. „De
hát Bercikém, ez nem rendes rajz!” Hm… Ilyenkor az első kérdés, amit érdemes
feltenni, hogy én, a szülő miből indulok ki? Azt gondolom, hogy a gyerek akkor
éri el Leonardo Da Vinci szintjét, ha mindig megmondom neki őszintén, hogy ez
most még egy nulla? (Bár nem teszem hozzá, hogy a Mona Lisához képest, hanem
csak úgy odavágom, bele az arcába, mert ezzel „serkenteni” akarom őt.) Ha ezt
teszem, akkor bennem nem működik jól valami – nem tudom, mit és hogyan kell
nézni. És nem tudom, hogy amire a gyereknek igazán szüksége van, az nem egy
részletekbe menő elemzés és kritika, hanem az én valódi, belső érzelmi
hullámokat vető elismerésem – amire akkor válok képessé, ha intelligens vagyok.
Az intelligencia alatt itt véletlenül sem műveltséget értek, hanem értő és
beleérző képességet. Ilyen szempontból a legegyszerűbb, legiskolázatlanabb
ember sokkal intelligensebb nemegyszer, mint a még olyan kiművelt. Ifjú
pszichológus koromban még gyakori volt, hogy vidékről feljött Pestre a
fejkendős paraszt nagymama, hogy segítsen a lányának a gyerek körül. Ennek
kapcsán sokszor éltem át azt, hogy mennyivel intelligensebb a paraszt néni,
mint az egyetemet végzett lánya, és mennyivel többet tud arról, hogy milyen egy
gyerek (mondhatnám: milyen egy ember), és miként is kell viszonyulni hozzá.
Nyilván nagymamaságából eredően is – de nem csak azért. A konkrét példánál
maradva: nincs „rossz” gyerekrajz, mert kisgyerekkorban az ilyenfajta művészi
tevékenységek legfontosabb eredménye – ahogy Karácsony Sándor fogalmaz – a
spontán öröm. A firkálás, ami egy mozgásos öröm, és a nyomhagyás, ami egy
vizuális öröm. Nem a „művet” kell tehát értékelnem, hanem magát a tevékenységet.
Elég ránézni a gyerekemre, és látom, hogy ragyog az arca, hogy ez neki jó volt
– hát eszembe sem jut beletaposni a lelkébe!”