Egy szép koratéli reggelen 1991. december
elsején arra ébredt Ukrajna és ezen belül Kárpátalja lakossága, hogy végre
egyszer véleményt nyilváníthat a jövőjét illetően. Ezen a napon tartották azt a
népszavazást, melyen a korábbi szovjet tagköztársaság szavazónak óriási
többsége kinyilvánította, a független Ukrajnában szeretne élni. Kárpátalján
azonban megkérdeztek mást is. Egyrészt azt, hogy az itt élők szeretnének-e a
megyének különleges önkormányzati státuszt, másrészt, hogy támogatják e egy
magyar autonóm körzet létrehozását Beregszász központtal. Mindkét kérdésben
elsöprő volt az igenek aránya. A népszavazás pedig olyannyira legitim volt,
hogy még az akkori ukrán elnök is az autonómia mellet kampányolt. A független
Ukrajnát kikiáltották, a másik két kérdésről az ukrán vezetés hallani sem akar.
Tegnap jelent meg a hír, mely szerint az
ukrán parlament elfogadta az új oktatási törvényt, melynek értelmében a
kisebbségek nyelvén csak az óvodában és az elemi iskolában folyhat az oktatás,
a felsőbb osztályokban minden tantárgyat ukránul kell tanítani, kivéve a
kisebbségi nyelvet és irodalomtörténetet. A honatyákat az sem zavarta, hogy ez
nem csupán a nemzetközi szerződésekkel ellentétes, hanem az ukrán alkotmánnyal
is.
Talán nem kell részletezni, hogy ez vélhetően
a kárpátaljai magyar közoktatás eltörlését jelenti, még az elemi iskolákban is,
hiszen nagyon szülő adja majd magyar iskolába a gyermekét, ha később mindent
ukránul kell tanulnia.
Vannak, akik azt mondják, ez tulajdonképpen
az orosz kisebbség ellen irányul. Ami azért elfogadhatatlan, mert az oroszoknak
is joguk van az anyanyelvi oktatáshoz, meg aztán minket, magyarokat ez
egyáltalán nem vigasztal.
A másik igencsak sántító magyarázat, hogy a
magyarok nem tudnak rendesen ukránul, és a módosítás ezt a problémát orvosolja.
De vajon mért kell ukránul tanulni a fizikát, hogy valaki megtanulja a nyelvet?
Tudomásom szerint egyre többen tanulnak meg szerte a világon anyanyelvi szinten
angolul, pedig többnyire nem angol iskolába járnak.
Ennek a törvénynek az elfogadása, a
magyarságot sújtó tragikus következményei mellett, egyben leszámol néhány
illúzióval is. Az egyik ilyen illúzió, hogy az ukrán vezetés számára az adott
szó (már majdnem azt írtam, úri becsületszó) jelent valamit, hiszen még néhány
héttel ezelőtt is azt ígérték a magyar kormánynak, hogy a kárpátaljai magyarság
jogai nem csorbulhatnak.
A másik ilyen illúzió, hogy az ukrán vezetés
az oroszokkal való megegyezésre törekszik. Ugyanis, ha én meg akarok egyezni
valakivel, akkor nem behúzok neki egyet, hanem engedményeket teszek neki. Ha
eddig akadtak olyan oroszok, akik szerettek Ukrajnában élni, most majd kétszer
is meggondolják. Hiszen ez a törvény nem a kelet-ukrajnai, már elszakadt
oroszokat sújtja, hanem azokat, akik maradtak és nem harcolnak.
A harmadik ilyen illúzió pedig az, hogy
Ukrajna valóban Európához szeretne tartozni. Ez a törvény ugyanis már önmagában
is azt bizonyítja, hogy az ukrán vezetésnek kb. annyit számítanak az európai
értékek, mint Erdogannak. (Persze, nem kell ezen meglepődni, hiszen Ukrajna
eddig is kénye-kedve szerint tiltott ki az országból nyugat-európai
újságírókat, művészeket, politikusokat).
A negyedik illúzió, hogy Ukrajna
együttműködésre, sőt barátságos viszonyra törekszik a szomszédos kelet-európai
országokkal (bár erre talán sohasem volt nagyobb szüksége. A lengyeleket már
korábban vérig sértették és várhatóan ezt a békát a románok sem fogják könnyen
lenyelni.
Egy szép koraőszi napon Kárpátalja magyarsága
arra ébredt, hogy törvényileg fosztották meg az iskolarendszerétől. Ami nagyon
balga és pofátlan, de mindenképpen bátor cselekedet volt. Hiszen ezt még
Sztálin elvtárs sem merte megtenni. Vagy csak okosabb volt ennél. Akár így,
akár úgy, most elégedetten dörzsöli a tenyerét, valahol, a nagy bolsevik
purgatóriumban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése