Az
egész sajtót bejárta a Vezsenyi László
makói testnevelőtanár ügye, aki a digitális oktatás keretében humoros
tornagyakorlatokkal dobta a testnevelésórákat. Százezrek látták videóját, melyben a digitális
oktatásra való áttérés kezdetén bebizonyította, úszni otthon, akár a
nappaliban is megtanulhat az ember, ha van egy vasalódeszkája.
Mindenki értette a humort és a pedagógiai célt is,
ismert sportolók, edzők nyilatkoztak róla elismeréssel, csak a tankerületi
vezető, Balázs József nem. Ő,
ahelyett, hogy legalább dicséretben részesítette volna, mélységesen megalázta a
pedagógust, leszedette vele a közösségi oldalról a videót, eltiltotta a
diákjaitól és kötelezte, hogy naponta készítse el a tanulóknak szánt anyagot és
küldje be ellenőrzésre a tankerülethez. Az általános felháborodást követően,
miután az illetékes minisztérium is túlkapásnak minősítette a tankerületi
igazgató eljárását, Balázs József lemondott.
Ennyi a történet. Legalábbis egyelőre. Sajnos. Ezzel
ugyanis nem oldódott meg semmi. Ugyanis itt lenne az ideje, hogy megvonják a
tankerületek működésének mérlegét, pontosítsák a hatáskörét és feltegyék azokat
a kérdéseket, melyeket már rég fel kellett volna tenni. Engem például nagyon
érdekelne, mért van szükség iskolaigazgatóra (pardon, intézményvezetőre), ha
még a tanóra anyagát, illetve az átadás módját is a tankerület ellenőrzi?
Egyáltalán, mihez van joga egy tankerületi vezetőnek? Hiszen ilyen alapon
legközelebb azt is előírhatja, hogy a tanár milyen színű krétával írhat a
táblára. Ha az iskolaigazgatónak nem tűnt fel a videó, vagy legalábbis semmi
kivetni valót nem talált benne, vajon ki hívta fel rá a tankerületi vezető
figyelmét?
És most jön talán a legfontosabb kérdés, vajon
elvárható-e egy pedagógustól ezek után, hogy kísérletezzen, új módszereket
próbáljon ki, ha büntetnek érte? Hiszen jelen esetben a kísérlet sikerült, a
tankerület mégis fenyített. Mi lenne, ha egy kísérlet nem sikerülne, ami
természetes velejárója a kísérletezésnek? Mert nem az a kérdés, hogy Balázs
József a helyén marad-e, hanem, hogy egyedül volt-e. Sőt, még csak nem is az a
kérdés, hogy egyedül volt-e, hanem az, hogy a tankerületi rendszer alkalmas-e
jelenlegi formájában az újítók támogatására, azaz mit tud és akar kezdeni azokkal, akik kilógnak a sorból?
Mert ha nem és erősen így tűnik, akkor sok ezer
Vezsenyi Lászlónak fogják még elvenni a kedvét az egésztől. Persze, látszólag,
messziről a közoktatás jólvasalt lesz és ránctalan, csak éppen viselhetetlen.
Ja, és maradt még egy kérdés. Vajon mért váltott ki ilyen dühöt az igazgató
úrból egy ártatlan videó? Lehet, hogy mentálisan nem tud elszakadni a jól
bevált kötélmászástól?
Orémus
Kálmán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése