Az ember szabadnak születik. Ez a
szabadságvágy annyira a zsigereiben van, hogy szinte mámoros érzés fogja el,
amikor sikerül kijátszania az elnyomó hatalmat, vagy a csak egyszerűen
értelmetlen tiltásokat.
A nagy Szovjetunióban
tűzzel-vassal üldözték a vallást. Jaj volt annak a pedagógusnak, vagy bármilyen
értelmiséginek, akit a templomban láttak, aki megtartotta az egyházi ünnepeket,
vagy esetleg pap temette az
anyját-apját. A hatalom különféle ravasz praktikákat talált ki, hogy elejét
vegye a vallásgyakorlásnak.
Húsvét vasárnap délelőtt például
minden magyarlakta településen tömegsport-versenyeket kellett szervezni az
iskolákban, nehogy a gyermekek templomba menjenek, és ezeken kötelezővé tették
a megjelenést.
Kis falusi iskolánkban ez a
következőképpen zajlott. Mi, tanulók rendben megérkeztünk az iskolába,
sportosan, melegítőben. Megjöttek a pedagógusok is, akik ezúttal feltűnően nagy
táskákkal érkeztek. Ezekből aztán egy, idegenek számára lezárt hátsó
tanteremben előkerült a jóféle sonka, kalács, házibor, meg mindenféle finomság,
amit ilyenkor hagyományosan az asztalra raknak. Merthogy titokban a tanárok is
tartották a húsvétot.
De nemcsak ők. Hamarosan
megjelent a járási tanfelügyelő, úgymond, jött ellenőrizni az intézkedés
végrehajtását. Nagyon jóravaló ruszin ember volt, azon kevesek egyike, aki
egyáltalán nem titkolta, hogy tud magyarul. Őt abba a bizonyos hátsó tanterembe
sohasem vitték be, mert arról neki nem volt szabad tudnia. Néhány perces
nézelődés után azonban mindig megkérdezte, hogy az idén is van-e otthon olyan
jóféle kalács, amilyet ő tavaly megkóstolt. Ilyenkor aztán valamelyik tanár
mindig meghívta ebédre, ahol a négy fal között, ahol senki sem látta,
végigkóstolta a húsvéti menüt.
Ám ezzel csak a színjáték első
felvonása zárult le, következett ugyanis a húsvét hétfő, a locsolózás napja.
Már vasárnap, a sportversenyek végén felsorakoztattak minket, és a díjak átadása
után kihirdették, hogy locsolódni szigorúan tilos, ilyenről nem is kívánnak
hallani. Azt is közölték, a tanárok személyesen fogják járni délután és este a
falut, hogy ellenőrizzék, vajon nem estünk-e kísértésbe.
Azonnal értettünk a szóból.
Másnap délután szépen kiöltöztem. Édesapám úgyszintén. Ő ugyanis pedagógus
volt, és nagyhangon bejelentette, hogy indul a kollégákkal ellenőrzésre.
Négy-öt barátommal összeálltunk, szépen, ahogy illik, végiglocsoltuk a
rokonokat, szomszédokat, osztálytársnőket. Többször is találkoztunk apámékkal.
-- Remélem, nem locsolódtok! –
kérdezte ilyenkor mindig valamelyik tanár.
-- Á, dehogy, eszünkbe sem jutna
– válaszoltuk készségesen.
A tanárnőket a végére hagytuk. Ők
ugyanis, tilalom ide, vagy oda, egyenesen elvárták, hogy meglocsoljuk őket.
Legutoljára, már sötétben az igazgatóékhoz kopogtattunk be. Elmondtuk a
versikét, megkaptuk a hímest (akkor még a locsolódás nem üzleti vállalkozás
volt, pénzt nem kaptunk, és nem vártunk), majd leültettek minket az egyik
szobában a terített asztalhoz.
Ebben a pillanatban ismét kopogtak,
beléptek apámék, mondták a versikét, meglocsolták a háziasszonyt, és őket a
másik szobában ültették le. Néhány perc múlva észrevették, hogy mi is ott
vagyunk.
-- Remélem, nem locsolódtok! –
kiáltott át hozzánk egyikük.
-- Ugyan, dehogy, hová tetszik
gondolni – válaszoltunk, miközben az egész házban terjengett az olcsó kölni
szaga.
Mert az ember szabadnak születik.
Ez a szabadságvágy annyira a zsigereiben van, hogy szinte mámoros érzés fogja
el, amikor sikerül kijátszania az elnyomó hatalmat, vagy a csak egyszerűen
értelmetlen tiltásokat. Ezért van halálra ítélve minden diktatúra.