Tóth
Kriszta írónő nyilatkozott nemrég az egyik irodalmi lapnak. Az interjúban főleg
olvasási szokásairól kérdezték, ő meg, többek között kifejtette, hogy Jókai
Aranyember című regénye lenne az első, melyet ő kivenne az iskolai tananyagból.
Nincs ebben semmi, kétségtelen, hogy ráférne a tananyagra némi szelektálás, már
csak azért is, mert valahol tanítani kellene a kortárs irodalmat is, márpedig
ez csak úgy képzelhető el, ha valamit kihagyunk. Azzal sincs semmi gond, hogy
valaki nem szereti Jókait, esetleg épp ezt a regényét, hiszen szíve joga. A
gond azzal a magyarázattal van, mellyel az írónő megindokolta véleményét.
Ezt
mondta: „Nem elsősorban azért, mert nehezen olvasható és kedvét szegi a
diákoknak, hanem a nőalakok ábrázolása miatt. Mert mit tudunk meg róluk? Tímea
nem szereti a férjét, de engedelmesen szolgálja. Rendben tartja a házat és
viszi a férfi üzleti ügyeit, ha távol van. Soha nincs egy rossz szava sem.
Noémi szerelmes, de osztozik a férfin. Tímár Mihály néha megjelenik a szigeten,
aztán elmegy. Noémi sose kérdez, csak örül. Nem lázadozik, hanem csinosan várja
Tímárt, amikor az éppen ráér.”
Tekintsünk
most el azoktól a részletektől, melyek azért nagymértékben árnyalják ezt a helyzetet,
nevezetesen, hogy Tímea már úgy ment hozzá férjéhez, hálából, hogy nem
szerette, illetve, hogy Tímár Mihály nem egy szélhámos, hiszen feladva egész
addigi életét, Noémit (és vele a tisztes szegénységet) választja! Ám attól a ténytől
aligha lehet eltekinteni, hogy minden irodalmi mű az adott kor életszemléletét,
világlátását, nő- és férfiideálját tükrözi, melyben íródott és épp az a tanár
feladata, hogy erre felhívja a figyelmet. Hiszen Jókai korában a nők nagy többsége
a háztartást vezette, rendben tartotta a házat és távollétében vitte férje
üzleti ügyeit. Ez volt a természetes.
Nem is
kellene ezzel igazából foglalkozni, tekinthetnénk az írónő személyes ügyének,
ám ha ezt a logikát következetesen végiggondoljuk, ki lehetne herélni az egész
magyar irodalmat. Lássunk néhány példát! Be lehetne mindjárt tiltani a János
vitézt, hiszen Iluska csak mossa-mossa a ruhákat a patak vízében, egyáltalán nem
lázadozik kegyetlen mostohája ellen, eszébe sem jut, hogy a gyermekvédelemhez
vagy nemzetközi jogvédő szervezetekhez is fordulhatna. Ugyan, mit tanulhatnának
ebből a ma felnövekvő leányzók? Nem is szólva Kukorica Jancsiról, aki szexista
módon szemlélgeti Iluska két szép térdecskéjét, a nyáj elvesztésével elköveti a
hűtlen kezelés tényálladékát, majd nem csupán törököket kaszabol, hanem
sárkányokat és oroszlánokat is.
De
menjünk tovább! Azonnal ki kellene venni a tantervből az Egri csillagokat, mely
a mai időkben különösen káros hatással lehet a felnövekvő nemzedékre. Szinte
minden sora káros. Hogy a nőábrázolásnál maradjunk: a kis Cecey Éva egész évben
Bornemissza Gergőre vár, ami teljesen irreális,
hiszen annyi jó pasi van körülötte, meg aztán jogosan elvárható egy mai nőtől,
hogy párkapcsolati téren is szerteágazó tapasztalatokat szerezzen. És ahogy a
törököket ábrázolja, az merő nacionalizmus. Karddal és ágyúval fogadtuk őket,
pedig már akkor a multikulti Európa megteremtéséről ábrándoztak. És amit
Jumurdzsákkal művel az író, az kritikán aluli. Mért kell mindjárt
gyermekrablóként bemutatni, amikor lehet, hogy csak adoptálni akarta őket? Vagy
akinek fél szeme van, az mindjárt gonosz is?
Arról
nem is szólva, mily idegen lehet a mai nemzedék számára a tény, hogy valaki
élete árán is megvédi a hazáját. Hiszen azt látják, hogy ha baj van, ha nem úgy
működnek a dolgok, akkor össze kell csomagolni és el kell költözni.
Persze,
ki kellene hagyni a tananyagból A Pál utcai fiúkat is. Már az is elég káros,
hogy a gyerekek gyakorlatilag beköltöznek egy fatelepre, mely magánterület. Az
meg pláne, hogy ezért még meg is verekednek. Na, ezek után magyarázzuk el a mai
ifjúságnak, hogy mindent tárgyalásos úton, a békés egymás mellett élés mentén
kell megoldani. Ez a Nemecsek pedig mai szemmel egy lúzer. Mi az, hogy
feláldozza magát? Csak úgy, a semmiért? Fizetnek érte valamit?
Szóval
ilyen alapon ki lehetne dobni a tananyagból az egész magyar, és nemcsak a
magyar irodalmat. Főleg a régebbi szerzőket. Moliere például antiszemita. Persze,
ha olyan műveket írtak volna, melyekben a nők, miután eldöntötték, hogy
mégiscsak nők szeretnének lenni, fellázadnának a férfiak és a házimunka ellen,
illetve a lázadás és önmegvalósításuk részleteit a műkörmösnél vagy a
fodrásznál vitatnák meg és még shoppingolás közben is felemelnék szavukat az
elnyomás ellen, akkor más lenne a helyzet. De ilyen művet Jókai nem írt.
Valamelyik
skandináv gondolkodó mondta, hogy az életet csak visszafelé nézve lehet
megérteni és csak előre nézve lehet élni. Valakik nagyon szeretnék, ha nem
értenénk meg semmit.