Pedagógus-pályafutásomat annak
idején egy kis kárpátaljai falu iskolájában kezdtem, hamar megtapasztalhattam,
amit már korábban is tudtam: a történelmi kényszerből kisebbségben került
magyarok nagy többsége még mindig Magyarországot tekinti hazájának, ide kötődik
ezer szállal, még akkor is, ha erről nem lehetett beszélni.
Bár maga az iskola enyhén szólva
is lepusztult állapotban volt, a központi épület például egy több mint száz
éves, tornácos házban kapott helyet, mely egykor paplaknak épült, ez igazán
senkit sem zavart, sőt, az igazgatónk kifejezetten jól feküdt a járási
vezetésnél, amihez talán hozzájárulhattak azok a bőséges ebédek is, melyeket
oly jóízűen elfogyasztottak az elvtársak, amikor nagyritkán tiszteletüket
tették nálunk. Sem a szakmai, sem a közegészségügyi, sem pedig a pénzügyi
ellenőrzéstől nem kellett tehát tartanunk, az egyetlen megbocsáthatatlan bűn az
lett volna, ha kiderül, politikailag nem állunk teljes mellszélességben a
Szovjetunió és a párt mellett.
Ezért is lett úrrá némi riadalom
az iskolán, amikor leszóltak, hogy egy bizottság száll ki (csupa járási vezető és megyei szakember), az
itt folyó politikai felvilágosító munka ellenőrzése végett. Azonnal megpezsdült
az élet, mindenki takarított, évtizedes faliújságokról törölgették a port, s
gyártották az újabb transzparenseket. És persze, mi másra lehetne kihegyezni a
politikai nevelést egy magyar iskolában, mint a szovjet hazafiságra, a szovjet
népek megbonthatatlan egységére?
Azon a napon még szünetben is
csak végszükség esetén engedtük ki a gyermekeket, ezt a néhány percet is arra
kellett kihasználni, hogy hazafias dalokat tanítsunk, hogy amint megérkezik a
magas delegáció, már az utcán hallja, mily nagy örömmel él a magyar a nagy
szovjet hazában. Csak Mónikának engedték meg, hogy kinn játsszon az
iskolaudvaron, ő egy többször bukott, hiperaktív gyermek volt, bár ezt a
kifejezést akkor még senki sem ismerte.
Meg is állt a Volga az iskola
kapuja előtt, a megfigyelők jelt adtak, minden osztályban felcsendült az ének,
a hang betöltötte az egész utcát. A vendégeink beléptek a kapun, és nagy
meglepetésünkre szóba elegyedtek Mónikával. Aztán néhány perc múlva szinte
betörtek a tanáriba, egyikük vörös fejjel követelte az igazgatót, aki épp ott
állt előtte, majd közölte, hogy az ellenőrzésnek vége, nekik ennyi elég is, és
itt fejek fognak hullani. Azzal kirohantak a kocsihoz, és eltűntek.
Az első döbbenet és ijedség után
hamar rájöttünk, hogy az udvaron történhetett valami, ami ezt a rettenetes
haragot kiváltotta. Némi nyomozás után a következőképpen sikerült rekonstruálnunk
a Mónika és a bizottság egyik tagja között lezajlott beszélgetést.
A kedves vendég meglátta Mónikát
és köszönt, természetesen oroszul.
-- Jó napot kívánok – válaszolta
Mónika, mert ő így tanulta az édesanyjától.
Az ellenőr úr mérges lett, és
újra köszönt, persze, megint oroszul.
-- Már köszöntem! – szólt Mónika,
ismét magyarul.
A magas rangú vendég még
mérgesebb lett.
-- Te melyik országban élsz? – kérdezte
dühösen, de most már magyarul, mert ezt a nyelvet is törte.
-- Hát Magyarországon – nézett rá
a kislány ártatlan szemekkel.
-- Te…, te…, hát mi ennek az
országnak a fővárosa?
-- Nahát, a bácsi még ezt sem
tudja? Természetesen, Budapest – válaszolta Mónika megbotránkozva, és sarkon
fordult.
Hogy az igazgató hogy úszta meg, arra már nem emlékszem.