Már megszokhattuk, hogy ahány
kormány, annyi közoktatási irányváltás. Sokáig az abszolút szabadság, sőt
szabatosság eszményét hirdették e téren is a vezetőink, majd a teljes körű szabályozottság és vasszigor évei
következtek, most állítólag megint reformok következnek Félő azonban, hogy
ettől ugyan egyes szereplők jobban, mások rosszabbul érzik majd magukat ezen a
globális színpadon, ám maga a minőség még aligha javul.
Először ugyanis azt kellene
eldönteni, hogy mit akarunk megtanítani, majd pedig azt, hogy kik fogják ezt végrehajtani. Több évtizede hátat fordítottam ugyan a pedagóguspályának, ám a
szülői oldalról legalább ennyi ideje gyűjtöm tapasztalataimat.
Annak idején a lányaim
Nyíregyháza egyik neves általános iskolájában tanultak. „Vidékről” kerültek
ide, addig egy gyönyörű parkerdő mellett laktunk, melyet úgy ismertek, mint a
tenyerüket, messziről felismerték a sóskaborbolya-bokrot. Nos, nagyobbik
lányom, aki harmadikos volt, az új iskolában megírta első felmérőjét
környezetismeretből, méghozzá hármasra. El nem tudtam képzelni, hogy olyan
tanulók között, akiknek többsége a verebet nem tudja megkülönböztetni a
cinkétől, a tölgyfát a fűztől, vajon mért tud ő csak hármasra. Kikértem a
felmérőt. Öt kérdésből állt, a legérthetőbb és legegyszerűbb a következő volt:
„Hány petét rak a tarajos gőte?” Amit nyilván harmadikban feltétlenül tudni
kell.
Ám még mindig munkált a félsz,
hogy talán mi maradtunk vissza a fejlődésben, bennünk van a hiba. Megkerestem
hát egy kollégámat, aki néhány évvel korábban végezte el az egyetemet biológia
szakon, nem is akármilyen eredménnyel. Megkértem, legyen segítségemre néhány
szakmai kérdés megválaszolásában, persze, azt nem árultam el, hogy ezek honnan
származnak. Nagyon készséges volt, egészen addig, míg elé nem tettem a kérdéseket.
Egy darabig törte a fejét, aztán kibökte, hogy neki ezekről fogalma sincs. Nem
akarta elhinni, hogy ezt harmadik osztályban tanítják.
Kisebbik lányom, aki akkor volt
elsős, egy napon azzal fogadott, hogy technika órán kisétáltak a játszótérre.
Felvetésemre, hogy akkor biztosan hintáztak egyet, rosszallóan csóválta a
fejét. Nem, nem szórakozni mentek a hintákhoz, hanem tanár néni azokon mutatta
meg a különféle csavarkötéseket, és ezt majd fel is fogja kérdezni.
Aztán teltek-múltak az évek.
Újabb költözés, újabb iskola. A nyolcadikban már gazdasági földrajzot tanultak.
Az ezredfordulón járhattunk. A felmérő egyik legfajsúlyosabb kérdése az volt:
„Hányadik helyen állt Anglia 1995-ben a világ cukorrépa-termesztésben?”
Azóta évtizedek teltek el. Bár
iskoláikat sikerrel elvégezték, soha senki nem kérdezte a gyermekeimet sem a
tarajos gőte szaporodásáról, sem a csavarkötésekről, sem pedig Anglia
cukorrépa-termesztéséről. És azt hiszem, most már nem is fogják. Pedig
állítólag csak azt tanítják, ami fontos. Igaz, közben az iskolások nagy része
nem tanul meg tisztességesen írni, olvasni.
Most a fiam iskolás. Jelentem, a
helyzet semmit sem javult, sőt… Annyira szeretném már látni azokat az
embereket, akik ezt eldöntötték!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése