2017. október 28., szombat

Tárgyalások a Csapon túli forgalomról a csehekkel és az ukránokkal



Az ungvári vonal birtokba vétele


(Megjelent: Nyírvidék, 1919. január 19.)

Nyíregyháza, január 18. (A Nyírvidék tudósítójától)

Nyíregyházán tegnap éjszaka két kocsiból álló szolgálati vonat ment keresztül. A vonat a debreceni üzletvezetőség tizenöt főtisztviselőjét vitte Ungvárra, ahol a megszálló cseh csapatok parancsnokával folytattak tárgyalást a megszállott ungvári vasútvonal sorsáról és a Nyíregyháza—Ungvár—Sianki vasúti forgalomról.

Az államvasúti üzletvezetőség főtisztjeinek a csehekkel való tárgyalását a debreceni üzletvezetőség kezdeményezte. Ugyanis Ungvár megszállása előtt minden vonatot elvont a veszélyeztetett vonalról, csupán egy mozdony és néhány vasúti kocsi jutott Nagybereznánál a csehek kezére, mert ennek elvitelére már nem volt idő. Olt maradt azon kívül a vasútvonal egész személyzete, amelynek megszakadt az összeköttetése az üzletvezetőséggel. Természetesen a forgalom is megszűnt Ungvárral és a megszállás óta a vonatok nem mentek Csapon túl.

Ezeknek a kérdések a tisztázása végett a debreceni üzletvezetőség távirati kérdést intézett az Ungvárt megszálló cseh csapatok parancsnokához, hogy hajlandó e tárgyalni ezekről a kérdésekről az üzletvezetőséggel. A parancsnok — egy olasz ezredes — udvarias táviratban hívta meg az üzletvezetőség delegátusait Ungvárra tanácskozásra, biztosítván őket arról, hogy sem személyükben kár nem esik, sem azt a vasúti fölszerelést, amellyel utaznak, le nem foglalják.

Közben az ukránok, akik a lavocsnei vasútvonal mentén haladtak előre Szolyván és Munkácson át, tegnapelőtt megszálltak Csapot és amikor arról értesültek, hogy Debrecenből vasúti bizottság kerül Ungvárrá, táviratban kérték az üzletvezetőséget, hogy ez a bizottság Csapon tárgyaljon az ukránokkal, amihez a debreceniek készséggel hozzájárultak.



Tárgyalás az ukránokkal

Tegnap reggel érkezett a vasúti bizottság Csapra, ahol a sztaniszlaui vasútigazgatóság delegátusai várták a mieinket. Nagyon előzékeny volt az ukrán bizottság. Kijelentettek, hogy ők ugyan megszállották a lavocsne csapi vonalat, azonban teljesen szabaddá teszik a forgalmat, a vasútvonal marad a debreceni üzletvezetőség fönnhatósága alatt és a személyzet felett is az üzletvezetőség diszponál. Az ukránok nem gátoljak meg sem a személy-, sem az áruforgalmat, de ezzel szemben az a kívánságuk, hogy ők is szabadon bonyolíthassák le a forgalmat a csap- lavocsnei vonalon. A Csapon az ukrán bizottsággal folytatott tárgyalás anyagát jegyzőkönyvbe foglalták és döntés végett az államvasutak igazgatóságához terjesztik. Az üzletvezetőségi bizottság a maga részéről javasolja az ukrán bizottság kívánságának a teljesítését



A megszállott Ungváron

A csapi tárgyalás befejezése után az üzletvezetőségi bizottság különvonata elindult Ungvárra, ahol a cseh parancsnok egy bizottsággal várta az érkező magyarokat. A parancsnok egy olasz ezredes, aki annak a gardának az élen áll, amely az olasz harctéren mint cseh légió harcolt a monarchia csapatai ellen és amely gárda a magyarországi megszállást végzi.

Az ezredes, mikor a vonat befutott az ungvári pályaudvarra, elébe ment az érkezőknek és rendkívül szívélyesen üdvözölte a bizottság tagjait megnyugtatván őket, hogy a legkisebb bántódásuk sem lesz és úgy személyük, mint vonatuk a parancsnok védelme alatt áll.

Kocsikon együtt hajtattak be a városba, ahol megkezdődtek a tárgyalások. Az útvonalon élénk feltűnést keltett a menet a lakosságban, amely teljes nyugalommal fogadja az eseményeket. Az üzletek nyitva vannak és a kereskedelmi élet zavartalannak látszik, noha a csehek parancsnoka erélyes rendelkezésekkel lenyomta az árakat, főként a közszükségleti cikkeknél.

A közigazgatási hatóságok útján hajtja végre a cseh parancsnok a rendelkezéseit és a köztisztviselők helyükön maradtak.



Az ungvári vasút átvétele

A tárgyaláson a csehek parancsnoka közölte a magyar bizottsággal, hogy utasítása van az Ungvár—Sianki vasútvonal birtokbavételére, amit meg is tett. Ezt a vonalat a cseh állam tulajdonának jelentette ki és közölte, hogy a vasútvonalon levő alkalmazottak, mint a cseh állami vasutak alkalmazottjai a helyükön maradnak. Így tehát a debreceni üzletvezetőségnek nem kell ezek ellátásáról, illetményeik folyósításáról gondoskodnia, mert ezt elvégzi a cseh állam, amely egyszersmind a vasútvonal bevételeire is ráteszi a kezét.

A személy- és teherforgalmat egyelőre nem veszik fel a csapi irányban, mivel mindössze egyetlen mozdony van, amely ezen a megszállott területen levő helységek egymás közötti legszűkösebb forgalomról gondoskodik. Az üzletvezetőség tisztviselőinek megengedi a cseh parancsnok, hogy szolgálati ügyekben Ungvárra utazzanak, de magánszemélyek a megszállott területre egyelőre nem mehetnek.

A forgalom felvételéről — a csehek közlése szerint — csak akkor lehet szó, ha a debreceni üzletvezetőség ad vonatokat az ungvári parancsnokságnak. Ebben a kérdésben is az igazgatóság határoz majd.

A bizottság kora délután indult vissza Ungvárról és estefelé érkezett Nyíregyházára, ahonnan Debrecenbe utaztak.



Az ukránok a csehek ellen

A magyar bizottság tagjai Csapon az ukránoktól úgy értesültek, hogy az ukrán csapatok a csehek ellen jönnek Magyarországra.

Ma egy miskolci távirat azt közli, hogy az előnyomuló ukrán csapatok létszáma negyvenezer. Előnyomulásuk célja nem a hódítás, hanem az, hogy a magyarországi ukránokat megvédelmezzék a cseh megszállás ellen.
Fotó: Fortepan


Nincsenek megjegyzések: