„Van
egy izgalmas kutatási módszer, melyet mostanában egyre gyakrabban használnak a
társadalomtudományokkal foglalkozó szakemberek – ez pedig a tartalomelemzés. A
kutatók ennek keretében azt vizsgálják, hogy egy adott szövegben milyen szavak
milyen összefüggésben fordulnak elő leggyakrabban. Így fel lehet fedni a szöveg
rejtett üzenetét, ami egyértelműen nincs ugyan kimondva, de megbújik a sorok
között. Egy ilyen tartalomelemzési kutatás során mutatták ki például, hogy a
kétezres évek óta ugrásszerűen megnőtt az önmagunkra vonatkozó szavak száma a
különböző szövegekben, például reklámokban, könyvekben vagy újságcikkekben. Ma
érzékelhetően gyakrabban használjuk az én, nekem, rólam, értem szavakat, mint
azokat, amelyek kapcsolódást, összetartozást fejeznek ki, mint például a mi,
nekünk vagy együtt. Ma, amikor a kutatók a nárcisztikus, önző és egoista
életszemlélet világméretű terjedéséről beszélnek, érdekes elgondolkodni ezen az
eredményen, mert a szövegekben az egész társadalom életérzése, hangulat, az
emberek egymáshoz való viszonyulása is kifejezésre jut.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése