Persze,
tudom én, hogy az idősebbek valamennyien tanultak a proletárdiktatúráról, sőt
még vannak is halvány emlékeik róla, de én személyesen találkoztam vele, sőt,
nekem még be is mutatkozott. Persze, nem a legkedvesebb arcát mutatta,
egyáltalán nem volt nekem szimpatikus. De mit várhat az ember egy diktatúrától?
Az
ungvári egyetemen, mint ahogy a keleti blokk felsőoktatási intézményeiben
mindenütt, kiemelt figyelmet szenteltek az ifjúság politikai, ideológiai
nevelésének, magyarul: az agymosásnak. Egész sor olyan tantárgyunk volt, mely
leginkább ezt célozta, amit a diákok kénytelen-kelletlen elviseltek.
Az
egyik ilyen tantárgyból egy nagyon jóindulatú, meglepően laza öregúr tartotta
az előadásokat, valami háborús veterán lehetett, előszeretettel alkalmazták
őket erre a feladatra, mintegy érdemeik elismeréséül. A szemináriumokat viszont
egy magas, kopasz, középkorú alak tartotta, gestapós tiszteket szoktak játszani
ilyen fizimiskával a háborús filmekben.
Kifejezetten
irritált minket ez az alak a lekezelő stílusával, az arroganciájával, egyáltalán,
az egész megjelenésével. Minden szemináriumon (szerencsére, nem volt belőle
sok) elmondta, hogy itt ő képviseli a proletárdiktatúrát és a proletárdiktatúra
nem ismer kegyelmet, könyörtelenül lecsap mindenkire, aki keresztezi az útjait.
Meg azt, hogy a kommunizmus alapeszméje a következő: „Mindenkitől képességei
szerint, mindenkinek szükségletei szerint.”
Az
utolsó szemináriumon aztán elkövette azt a hibát, hogy megkérdezte, kinek van
kérdése. Én meg elkövettem azt a hibát, hogy komolyan vettem. Amikor felemeltem
a kezem, mindenki döbbenten nézett rám. Leginkább ő. Itt soha nem kérdezett
senki semmit. Egy proletárdiktatúrában már maga a kérdezés is félreérthető,
mert akár azt is jelentheti, hogy kételkedünk.
--
Na, csak tessék, fiatalember, hallgatom – mondta kényszeredetten.
Ekkor
már én is éreztem, hogy ezt nem kellene, de nem volt visszaút. Miközben lassan
felálltam, a mellettem ülő lány kétségbeesetten cibálta a karomat, hátha mégis
visszaülök.
--
Hát…, nekem… csak két kérdésem lenne – szólaltam meg bizonytalanul. – Az egyik,
hogy miként tudják megítélni odafönn az én képességeimet, amikor még soha sem
láttak…. A másik, hogy akkor a pedagógusok azért keresnek olyan keveset, mert
szerények a szükségleteik?
Előbb
úgy nézett rám, mint aki rosszul hall, aztán meg úgy, mintha az édesanyját
szidtam volna.
--
Maga aljas opportunista provokátor! – ordított fel. – Hogy mer ilyeneket
kérdezni? Vegye tudomásul, hogy én, mint a proletárdiktatúra képviselője ezt
nem fogom tűrni és teszek róla, hogy ne fejezze be az egyetemet! Majd a vizsgán
találkozunk és majd én megmutatom, hogy mit érdemel egy ilyen ellenforradalmár!
Aztán
beírta a nevemet egy kis noteszbe.
Ezek
után enyhén szólva némi szorongással vártam a vizsgát, melyet, szerencsére, nem
ő, hanem a másik tanár fogadott. És abban is szerencsém volt, hogy szokásomhoz
híven, most is elsőnek mentem be vizsgázni. Már éppen befejeztem, amikor
berontott, kijelentette, hogy kifejezetten az én kedvemért jött, mert engem meg
kell buktatni.
--
Arról szó sem lehet – mondta neki a másik szelíd mosollyal. – Ha őt
megbuktatom, akkor legalább a csoport háromnegyedét el lehet majd zavarni.
Még
vitatkoztak egy ideig, aztán kiegyeztek egy hármasban. Én meg valószínűleg már rég elfelejtettem
volna az egészet, de lehet a proletárdiktatúrát elfelejteni?