(Megjelent: Ruszinszkói Magyar Hírlap, 1924.04.17.)
Mire jó a magyar egyetemen szerzett tanári diploma.
Ungvár, ápr. 12.
Elhisszük, hogy az ungvári reálgimnáziumban az amúgy is
üldözött magyar nyelv nem valami nagy népszerűségnek örvend, de mégis csak
szóvá kell tennünk azt a felháborító esetet, hogy egy tanár, aki magyar
egyetemen szerezte tanári oklevelét, ma azzal hálálja meg a magyar nyelv
ismerete révén szerzett előnyét, hogy a magyarul beszélő diákokat üldözi.
Ha ki se írnók a nevét, mindenki ráismer, hogy dr. Fencik
Istvánról van szó, aki pár héttel ezelőtt osztálykönyvileg rótt meg egy magyar
tanulót, amiért az iskolában magyar nyelven merészelt beszélni. Ha ezt egy
idegen, nem őslakos és a magyarsággal sem nyelvi sem tradicionális összeköttetésben
nem lévő tanár tette volna, nem csodálkoznánk. Dr. Fencik Istvántól azonban nem
vártuk volna.
Lehet, hogy ennek az ügynek nyilvánosság elé való
hozásával a prágai kormánytól megrovás helyett babérokat szerzünk Fencik tanár
úrnak, de reméljük, hogy ezt nem fogja a magyar nyelven, magyar egyetemen
szerzett tanári oklevele köré fonni, már azért se, mert az is magyar nyelven
emlékezteti őt az „ezer esztendős elnyomatásra”.
Az ügyet különben pártunk képviselője útján orvosoltatni
kívánjuk.
A képen: Az ungvári megyeháza 1939-ben.
Forrás: Fortepan.
Megjelent: (Magyar politikai és közigazgatási compass, Budapest 1940. II. Felvidék és Kárpátalja)
A szerkesztő megjegyzése: Ebben a kiadványsorozatban azokat az embereket mutatták be, akik az elszakított területeken sokat tettek a magyarság megmaradása érdekében.
Orémus Kálmán, ref. igazgató-tanító, Kisrát. Született 1904-ben Homokon. Középiskolai érettségit Ungvárott tett, tanítói oklevelét Pozsonyban nyerte el. Tanítói működését 1928-ban Nagygéres községben kezdte meg és jelenlegi állomáshelyén 1929 szept. óta teljesít szolgálatot. A helyi Közművelődési Egyletnek vezetője. A Könyvtár Társulatnak könyvtárosa. Tagja a Magyar Tanító Egyesületnek. A Magyar Hitelszövetkezetnek könyvelője és irányítója. A cseh megszállás alatt minden alkalmat kihasznált, hogy hivatásával kapcsolatban a magyar gondolatot és magyar szellemet ébren tartsa. Kipellengérezte azokat a szülőket, akik gyermekeiket a szlovák iskolába járatták. Kultúrelőadásokat rendezett. Példaadó magyarságát sikerült átplántálnia a község magyarságának lelkébe és erőt és kitartást lehelnie a csüggedőkbe. A felszabadító csapatokat nagy lelkesedéssel fogadták.