Az ungvári vonal birtokba vétele
(Megjelent: Nyírvidék, 1919. január 19.)
Nyíregyháza,
január 18. (A Nyírvidék tudósítójától)
Nyíregyházán tegnap éjszaka két kocsiból álló
szolgálati vonat ment keresztül. A vonat a debreceni üzletvezetőség tizenöt
főtisztviselőjét vitte Ungvárra, ahol a megszálló cseh csapatok parancsnokával
folytattak tárgyalást a megszállott ungvári vasútvonal sorsáról és a Nyíregyháza—Ungvár—Sianki
vasúti forgalomról.
Az államvasúti üzletvezetőség főtisztjeinek a
csehekkel való tárgyalását a debreceni üzletvezetőség kezdeményezte. Ugyanis
Ungvár megszállása előtt minden vonatot elvont a veszélyeztetett vonalról,
csupán egy mozdony és néhány vasúti kocsi jutott Nagybereznánál a csehek
kezére, mert ennek elvitelére már nem volt idő. Olt maradt azon kívül a
vasútvonal egész személyzete, amelynek megszakadt az összeköttetése az
üzletvezetőséggel. Természetesen a forgalom is megszűnt Ungvárral és a
megszállás óta a vonatok nem mentek Csapon túl.
Ezeknek a kérdések a tisztázása végett a
debreceni üzletvezetőség távirati kérdést intézett az Ungvárt megszálló cseh
csapatok parancsnokához, hogy hajlandó e tárgyalni ezekről a kérdésekről az
üzletvezetőséggel. A parancsnok — egy olasz ezredes — udvarias táviratban hívta
meg az üzletvezetőség delegátusait Ungvárra tanácskozásra, biztosítván őket
arról, hogy sem személyükben kár nem esik, sem azt a vasúti fölszerelést, amellyel
utaznak, le nem foglalják.
Közben az ukránok, akik a lavocsnei
vasútvonal mentén haladtak előre Szolyván és Munkácson át, tegnapelőtt
megszálltak Csapot és amikor arról értesültek, hogy Debrecenből vasúti
bizottság kerül Ungvárrá, táviratban kérték az üzletvezetőséget, hogy ez a
bizottság Csapon tárgyaljon az ukránokkal, amihez a debreceniek készséggel
hozzájárultak.
Tárgyalás
az ukránokkal
Tegnap reggel érkezett a vasúti bizottság
Csapra, ahol a sztaniszlaui vasútigazgatóság delegátusai várták a mieinket.
Nagyon előzékeny volt az ukrán bizottság. Kijelentettek, hogy ők ugyan
megszállották a lavocsne csapi vonalat, azonban teljesen szabaddá teszik a forgalmat,
a vasútvonal marad a debreceni üzletvezetőség fönnhatósága alatt és a
személyzet felett is az üzletvezetőség diszponál. Az ukránok nem gátoljak meg
sem a személy-, sem az áruforgalmat, de ezzel szemben az a kívánságuk, hogy ők
is szabadon bonyolíthassák le a forgalmat a csap- lavocsnei vonalon. A Csapon
az ukrán bizottsággal folytatott tárgyalás anyagát jegyzőkönyvbe foglalták és
döntés végett az államvasutak igazgatóságához terjesztik. Az üzletvezetőségi
bizottság a maga részéről javasolja az ukrán bizottság kívánságának a
teljesítését
A
megszállott Ungváron
A csapi tárgyalás befejezése után az
üzletvezetőségi bizottság különvonata elindult Ungvárra, ahol a cseh parancsnok
egy bizottsággal várta az érkező magyarokat. A parancsnok egy olasz ezredes,
aki annak a gardának az élen áll, amely az olasz harctéren mint cseh légió
harcolt a monarchia csapatai ellen és amely gárda a magyarországi megszállást
végzi.
Az ezredes, mikor a vonat befutott az ungvári
pályaudvarra, elébe ment az érkezőknek és rendkívül szívélyesen üdvözölte a
bizottság tagjait megnyugtatván őket, hogy a legkisebb bántódásuk sem lesz és úgy
személyük, mint vonatuk a parancsnok védelme alatt áll.
Kocsikon együtt hajtattak be a városba, ahol
megkezdődtek a tárgyalások. Az útvonalon élénk feltűnést keltett a menet a
lakosságban, amely teljes nyugalommal fogadja az eseményeket. Az üzletek nyitva
vannak és a kereskedelmi élet zavartalannak látszik, noha a csehek parancsnoka
erélyes rendelkezésekkel lenyomta az árakat, főként a közszükségleti cikkeknél.
A közigazgatási hatóságok útján hajtja végre
a cseh parancsnok a rendelkezéseit és a köztisztviselők helyükön maradtak.
Az
ungvári vasút átvétele
A tárgyaláson a csehek parancsnoka közölte a
magyar bizottsággal, hogy utasítása van az Ungvár—Sianki vasútvonal
birtokbavételére, amit meg is tett. Ezt a vonalat a cseh állam tulajdonának
jelentette ki és közölte, hogy a vasútvonalon levő alkalmazottak, mint a cseh
állami vasutak alkalmazottjai a helyükön maradnak. Így tehát a debreceni
üzletvezetőségnek nem kell ezek ellátásáról, illetményeik folyósításáról
gondoskodnia, mert ezt elvégzi a cseh állam, amely egyszersmind a vasútvonal
bevételeire is ráteszi a kezét.
A személy- és teherforgalmat egyelőre nem
veszik fel a csapi irányban, mivel mindössze egyetlen mozdony van, amely ezen a
megszállott területen levő helységek egymás közötti legszűkösebb forgalomról
gondoskodik. Az üzletvezetőség tisztviselőinek megengedi a cseh parancsnok,
hogy szolgálati ügyekben Ungvárra utazzanak, de magánszemélyek a megszállott területre
egyelőre nem mehetnek.
A forgalom felvételéről — a csehek közlése szerint
— csak akkor lehet szó, ha a debreceni üzletvezetőség ad vonatokat az ungvári
parancsnokságnak. Ebben a kérdésben is az igazgatóság határoz majd.
A bizottság kora délután indult vissza
Ungvárról és estefelé érkezett Nyíregyházára, ahonnan Debrecenbe utaztak.
Az
ukránok a csehek ellen
A magyar bizottság tagjai Csapon az
ukránoktól úgy értesültek, hogy az ukrán csapatok a csehek ellen jönnek
Magyarországra.
Ma egy miskolci távirat azt közli, hogy az
előnyomuló ukrán csapatok létszáma negyvenezer. Előnyomulásuk célja nem a
hódítás, hanem az, hogy a magyarországi ukránokat megvédelmezzék a cseh
megszállás ellen.
Fotó: Fortepan