A kísérlet,
hogy meghonosítsák a kommunista ideológiát legkevesebb százmillió emberéletbe
került. Képzeljük el, hogy egyszerre csak eltűnne a térképről Franciaország,
Anglia, vagy az USA egész keleti partvidéke Bostontól New-Yorkig és Miamiig: ez
épp százmillió ember. Ám a kommunizmus áldozatai nem ott pusztultak el, hanem
olyan kevésbé érdekes helyeken, mint Katyn és Kolima, Kuba, Kína és Vietnam. De
kit érdekelnek ők a nagyvilági politikai-individuális elit köreiben
Nyugat-Európában, vagy éppen az említett keleti partvidéken?
Mért nem ítélték el a kommunizmust?
Először is
azért, mert elterjedt az a nézet, hogy a kommunizmus nem vereséget szenvedett,
hanem önként megosztozott a hatalmon és a jogokon korábbi rabjaival és
szerződést (kompromisszumot) kötött a
Nyugattal. Ez a koncepció mindazok politikai érdekeinek megfelelt, akik
meg akarták őrizni a státuskót: az USA vezetésének éppúgy, mint a különböző
egyéb kerekasztalok részvevőinek.
Másodszor: a
kommunista ideológia az utóbbi években diadalutat járt be a Nyugat
oktatási-nevelési és médiastruktúráiban.
A nyugat-európai és amerikai egyetemek és a legbefolyásosabb
sajtóorgánumok szerkesztőségeiben az „ősbaloldaliak” kerültek kulcspozíciókba,
leporolva Marx (ha nem inkább Sztálin és Mao) mellszobrát. A 90-es évek eleje
óta rendszeres látogatója vagyok a nyugat-európai nagyvárosok könyvesboltjainak
és mindig szétnézek a filozófiai könyveket tartalmazó polcokon. Kisebb szünet után, közvetlenül az 1990-es
éveket követően, ezeken a polcokon eluralkodott a marxizmus. Most már külön polcokat
jelölnek ki az ilyen kiadványok számára, választékuk jóval bőségesebb, mint a
többi filozófiai részlegé. Louis Althussertől Slavoj Zizekig: mindenütt
marxista motívumok láthatók.
Az áldozatok „nem divatosak”
Ennek a
bölcsességnek legfőbb szószólója mostanában a francia Alain Badiou, aki Mao
elkötelezett híve. Úgyszintén nagy népszerűségnek örvend az angol kommunista
történész Eric Hobsbawm, aki részletesen kifejti, mért igazolhatóak azok a
bűncselekmények, melyeket a „gyönyörű eszme” nevében követtek el. Viszonylag új
csillaga ennek az irányzatnak Terry Eagleton, aki a legdurvább marxizmust a
kereszténységgel igyekszik kombinálni.
Központi
helyet foglal el ezekben a művekben a kapitalizmus, és főleg Amerika, a
liberalizmus, a vallás, valamint a „szörnyűséges nyárspolgárság” kritikája.
A
kommunizmus áldozatai – ez egyáltalán nem „divatos” téma a befolyásos körökben.
2004-ben, amikor Sandra Kalniete lett
kulturális miniszter a Lipcsei Könyvvásár megnyitó ünnepségén meg merészelt
emlékezni a kommunizmus áldozatairól, hatalmas botrány tört ki. Hogy venné ez
ki magát: Portugáliában éppen zajlott a kommunista pártok világkonferenciája,
melyre száz országból érkeztek delegációk, Európa meg hirtelen elkezdi bírálni
Marx és Lenin örökségét? Megemlékezni valami éhen halt „orosz muzsikokról”,
valahol agyonlőtt „reakciós” lengyel tisztekről, a haladás nevében keresztre
feszített papokról? Na, ez az igazi fasizmus!
A kommunizmust nem választották
demokratikusan
A
kommunizmus egy régi ideológia, melynek elmélete már Platón Állam című művében
is leírásra került 24 évszázaddal ezelőtt. Érett formáját azonban csak a XIX.
század közepén Marx Károlynak köszönhetően nyerte el. A kommunizmus és a régi
világ halálának prófétája azt remélte, hogy sikerül megteremteni az új embert,
tökéletesíteni az emberi természetet, és ez a nagy reménység képezte az erőszak
igazolásának alapját.
Az első
tapasztalatokat a Párizsi Kommün szolgáltatta, mely, mielőtt még vérbe
fojtották volna, érkezett kivégezni az ellenfeleit. Az új embert még nem
sikerült megteremteni, de sok „régit” öltek meg, köztük papokat (köztük Párizs
püspökét). Az emlékezetben azonban nem ezek a kivégzések maradtak meg, hanem a
kommün ellen irányuló, kétségkívül több áldozatot követelő cselekmények. És
megszületett egy gyönyörű legenda.
A kommunista
utópia megvalósításának következő kísérlete sokkal hatalmasabb méretekben
folyt. Ennek helyszíne Oroszország. Mint kivétel nélkül a későbbiekben is
mindig a kommunizmus itt sem demokratikus választások útján győzött, hanem ideológia
kisebbségben lévő, de jól szervezett és határozott híveinek erőszakos
térnyerése révén.
Szimbolikus emlékmű Káinnak
Ne felejtsük
el: a kommunizmust és a demokráciát, a kommunizmust és a szabadságot csupán
egyetlen kérdés kapcsolja össze, melyet lenin a forradalom vezére így
fogalmazott meg: ki kit? És ez a kommunizmus lényege: harc nem valakinek az
életéért, hanem valakinek a haláláért. Főként a haláláért. Kommunizmus vagy
demokrácia. Kommunizmus vagy szabadság.
A forradalom
győzelme érdekében Lenin Oroszországban létrehozta az első totális politikai
rendőrséget (VCSK), melynek az élére egy hónappal a petrográdi fordulat után
Feliksz Dzserzdinszkijt nevezte ki. Ha valaki meg szeretné tudni, hogyan
működött ez az intézmény, akkor azt javaslom, hogy nézze meg Alekszandr
Rogozskin A csekista című filmjét (1992). Ez a film nagyon szemléletesen
mutatja be a halálnak eme futószalagját. A szervezet (ekkor már NKDV elnevezéssel) munkatársai
csupán 1937-ben és 38-ban 670 ezer „ellenséget” lőttek agyon. Ám az
agyonlövetés még nem volt elég. A
kommunizmusnak egy újabb lépésre volt szüksége: 1918-ban Lev Trockij,
forradalmi ügyekben Lenin jobbkeze, utasítást adott a koncentrációs lágerek
létrehozására. Az első ilyen tábort Kazany közelében Szvijazsszkban nyitották
meg. Trockij parancsba adta, hogy a tábor közepén állítsák fel Káin emlékművét
– mint olyan emberét, aki fellázadt isten ellen.
És valóban,
a GULAG – ez a legérzékletesebb emlékműve az ember isten ellen, pontosabban
annak ötödik parancsolata elleni lázadásnak: ne ölj. A kommunizmus védelmező
mindig azt emlegetik, hogy az első koncentrációs táborok már korábban
megjelentek, az angolok hozták ezeket létre a búrok elleni háború idején
Dél-Afrikában. Ez valóban így van, de ne hallgassuk el a tényeket, a brit
táborok arra szolgáltak, hogy a háború idejére izolálják a polgári lakosságot a
partizánoktól, a harcok befejezése után ezeket felszámolták. A betegségek és az
éhezés miatt mintegy 27 ezren vesztették itt életüket. Ez bűncselekmény volt,
de nem előre megfontolt szándékkal.
A Tanácsok
Országában a táborok hetven éven keresztül működtek. Ezekben, amint azt Robert
Conquest történész kimutatta legalább 42 millió ember vesztette életét. Ha az
angol táborokban történteket bűnténynek neveztük, akkor hogyan minősíthetjük
azokat a táborokat, melyeket a kommunizmus építésének nevében hoztak létre?
Emellett
ezek a módszerek ”továbbterjedtek” Kínában (több tízmillió áldozat),
Vietnamban, Kubában, Koreában, Csehszlovákiában, Magyarországon,
Lengyelországban… Valamennyi áldozatnak volt kereszt- és vezetékneve,
valamennyien voltak valakik. Példaként említhetnénk a XX. század nagy orosz
költőjét, Oszip Mandelstamot (1938-ban pusztították el a GULAG-on), vagy az
egyik legnagyobb ukrán költőt Vaszil Sztuszt (1985-ben hunyt el a GULAG-on,
amikor a Szovjetuniót már Gorbacsov vezette).
A puskatus és a kommunizmusban való
kételkedés
Voltak még
más nagyszabású „kísérletek” is annak érdekében, hogy az egész társadalom
modernizálása érdekében megteremtsék az új embert: az egyház likvidálása, a
falvak „kuláktalanítása” és kollektivizálása, az ukrán nacionalista
(„Holodomor” hadművelet) és a lengyel nacionalisták (az NKDV lengyel
hadművelete 1937-ben, 111091 áldozat). Minden egyes ilyen „kísérlet”
következtében százezrek vagy éppen milliók vesztették életüket.
Később,
annak következtében, hogy a világ proletárjainak hazája szilárdíthassa
pozícióit szövetséget kötöttek Hitlerrel. A vörös csillag a horogkereszttel, a
III. Internacionálé vörös zászlaja a Harmadik Birodalom barna szimbólumával. A
Ribbentrop- Molotov paktum Lengyelország felosztásáról, Litvánia, Lettország,
Észtország és Finnország megtámadásáról szólt. Megint következtek a tömeges
száműzetések, kivégzések, és végül, mint egy szimbólumaként a szovjethatalomnak
– a katyni mészárlás.
Aztán véget
ért a barátság Hitlerrel, elkezdődött a háború, mely fél Európát kiirtotta.
Varsóban, Prágában, Budapesten, Szófiában és
Bukarestben győzedelmeskedett a kommunizmus. Ám nem azért, mert
Európának ez a része erre vágyott, hanem mert erőszakkal kényszerítették rájuk
a szovjet rendszert. Nekik nem kellett
ez a „gyönyörű eszme”. Amint azt a költő Czesław Miłosz írta, szovjet
puskatusokkal kellett kiverni az emberek fejéből az „elidegenedést” ( azaz,
hogy nem hittek a kommunizmus felsőbbrendűségében
a szabadság és korábbi identitásukkal szemben).
Éhező csőcselék Kelet- Európából
A fent
említett elnyomó szovjet erőszak által támogatást nyertek, hatalomra
kerülhettek a meghódított országok
jelentéktelen kommunista pártjai. A Vörös Moszkvára, a Vörös Hadseregre,
valamint az NKVD hadosztályaira támaszkodva (Lengyelországban például 1947-ig
két ilyen is volt) megerősödtek olyan képződmények, mint a Lengyel Munkáspárt
(PPR), majd a Lengyel Egyesült Munkáspárt (PZPR). Saját elnyomó apparátusuk védelmezte
őket, saját „csekistáik” voltak, koncentrációs táborokat létesítettek a saját
„ellenségeik” számára, kivégezték, vagy az utcán megölték őket -- 1956-ban, 1970-ben, 1982-ben és 83-ban. Ezek a pártok erősek
lettek és megnőtt a taglétszámuk.
Emberek
milliói, akik valamilyen kulcspozíciót töltöttek be ebben a hatalmi
struktúrában, abban voltak érdekeltek, hogy a kommunizmust ne ítéljék el,
hiszen ez nem csupán csodálatos közérzetükre mért volna csapást, hanem az
NKVD-ben, a Szovjetunió Kommunista Pártjában, az apparátusban különféle
szerepeket vállaló nagypapáikhoz és nagymamáikhoz fűződő kapcsolatukra is. A
leigázott országokban túlságosan erős hatalommal rendelkeztek ahhoz, hogy ezt
megengedhessék maguknak.
Következésképpen,
amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a kommunizmus elvesztette a Nyugattal vívott
globális versenyt, a nyugati országok olyan politikai vezetői, mint George Bush
vagy François Mitterand meg akartak előzni mindenfajta, „az éhenkórász kelet
európai csőcselékkel” kapcsolatos problémát és felelősségre vonást.