Nagy csodálattal tekintek az egyházak
szociális, oktatási, közösségépítő, lelkigondozó tevékenységére, meggyőződésem,
hogy a határon túli magyarság megmaradásában is meghatározó munkát végeznek. Mindazonáltal
tény, hogy egyes egyházak, főleg a katolikus egyház súlyos válságban van,
folyamatosan csökken a hívek és még inkább a papok száma. Biztos vagyok abban,
hogy az ön legutóbbi, nagy vihart kavart kijelentése nem csupán jele ennek a
válságnak, hanem részben az okokra is rávilágít.
Ön augusztus 20-i ünnepi (!) beszédében azt
állította, hogy bűnt követ el, aki részt vesz a lombikbébi programban. Ezt
előbb nagyon nem értettem, hiszen a katolikus egyház az élet védelmében
tiltakozik az abortusz ellen, itt pedig, a jó isten által erre teremtett
sejtjeik felhasználásával, életet szeretnének létrehozni. Méghozzá olyan
emberek, akik évek, évtizedek óta várnak arra, hogy ez nekik természetes úton megadasson.
Aztán egy interjúban ön azt is kifejtette: „ A lombikbébiprogrammal
az a probléma, hogy nem a férfi és a nő természetes kapcsolatában fogan meg az
élet, ráadásul pluszmegfoganások is történnek mesterséges körülmények között.
A többi embriót vagy lefagyasztják és félreteszik, vagy elpusztítják.
A mesterséges megtermékenyítés nem elfogadható a Katolikus Egyház számára.”
Engem ez a véleménye teljesen felháborított.
Elsősorban azért, mert egyenlőséget vonni az terhesség-megszakítás (amikor egy
embriót elpusztítanak), illetve egy lombikprogram (amikor életet hoznak létre)
között már önmagában is felháborító. Ön persze azt állítja, hogy ennek során a
fölösleges embriókat elpusztíthatják, mert mindig több petesejtet termékenyítenek
meg és tudatlannak nevezi azokat a szülőket, akik ezt választják. Csakhogy
ilyen alapon a természet a legnagyobb gyilkos, hiszen a természetes
kiválasztódás révén jutottunk el oda, ahol állunk. Pedig a természet törvényeit
az isten teremtette. Ön az interjú során az orvostudományra hivatkozik, de alig
hiszem, hogy a lombikbébi-program kérdésében az orvosok zöme egyetértene önnel.
De lássuk a kérdést morális szempontból. Az
emberi bűnök meghatározása tekintetében talán a Tízparancsolatot elég hitelesnek
tekinthetjük (annál is inkább, mert tudomásom szerint az Úr azóta nem
nyilvánult meg nyilvánosan ebben a kérdésben). És valóban benne van a „Ne ölj!”,
de talán Ön sem akarja azt állítani, hogy ez arra az esetre is vonatkozik, amikor
ezzel új életet hozunk létre.
Megjegyzem, az egyházak igencsak mérsékelt
eredménnyel veszik fel a harcot a Tízparancsolatban szereplő bűnökkel szemben
is. A gyilkosok, tolvajok és paráznák zöméhez el sem ér a hangjuk, sőt, egy
részük minden vasárnap ott ül a templomban, aztán hazamegy és folytatja tovább.
Arról nem is beszélve, hogy az egyházon belül is elég sor bűnöcske kerül
napvilágra. Lenne hát feladat bőven, nem kell itt új bűnöket keresni.
Megvallom őszintén sokat gondolkodtam azon,
hogy mi volt ezzel a nyilatkozattal az Ön szándéka (főleg egy ünnepi
beszédben). Mert azt nehezen tudom elképzelni, hogy ha egy házaspár nagyon
szeretne gyereket, ez a fenyegetés visszatartsa a lombikbébi-programtól. Vagy
egyszerűen bűntudatot akart ébreszteni bennük? Az meg mire jó?
Ma, amikor fogy a magyar és az európai, és
fogy a keresztény is, ez nem csupán ember-, hanem egyházellenes is. Hiszen ha
Önök nem bélyegeznék meg őket már születésük előtt, akkor egy részük nyilván
hívő emberré válna.
Látom magam előtt a püspöki kart, zömmel
hetven-nyolcvanéves embereket, akik már eleve önmegtartóztatást és
gyermektelenséget fogadtak (bár azért hallani néha ezt - azt), így vélhetően
soha nem jelentett számukra problémát ez a kérdés, sőt még a fogamzásgátlás sem
amint kijelentik, hogy ez mind bűn. Ez olyan, mintha egy közoltatási törvény
megalkotását olyanokra bíznánk, akik még sosem jártak iskolába.
Ha már így döntöttek, mivel mindig a Szentírásra
hivatkoznak, Jézus szavaival válaszolnék nekik: „ Az vesse rá az első követ,
aki bűntelen közületek!” (Szent János evangéliuma, 8,1-11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése