2020. június 19., péntek
2020. június 17., szerda
Az oktatás ránctalanítása
Az
egész sajtót bejárta a Vezsenyi László
makói testnevelőtanár ügye, aki a digitális oktatás keretében humoros
tornagyakorlatokkal dobta a testnevelésórákat. Százezrek látták videóját, melyben a digitális
oktatásra való áttérés kezdetén bebizonyította, úszni otthon, akár a
nappaliban is megtanulhat az ember, ha van egy vasalódeszkája.
Mindenki értette a humort és a pedagógiai célt is,
ismert sportolók, edzők nyilatkoztak róla elismeréssel, csak a tankerületi
vezető, Balázs József nem. Ő,
ahelyett, hogy legalább dicséretben részesítette volna, mélységesen megalázta a
pedagógust, leszedette vele a közösségi oldalról a videót, eltiltotta a
diákjaitól és kötelezte, hogy naponta készítse el a tanulóknak szánt anyagot és
küldje be ellenőrzésre a tankerülethez. Az általános felháborodást követően,
miután az illetékes minisztérium is túlkapásnak minősítette a tankerületi
igazgató eljárását, Balázs József lemondott.
Ennyi a történet. Legalábbis egyelőre. Sajnos. Ezzel
ugyanis nem oldódott meg semmi. Ugyanis itt lenne az ideje, hogy megvonják a
tankerületek működésének mérlegét, pontosítsák a hatáskörét és feltegyék azokat
a kérdéseket, melyeket már rég fel kellett volna tenni. Engem például nagyon
érdekelne, mért van szükség iskolaigazgatóra (pardon, intézményvezetőre), ha
még a tanóra anyagát, illetve az átadás módját is a tankerület ellenőrzi?
Egyáltalán, mihez van joga egy tankerületi vezetőnek? Hiszen ilyen alapon
legközelebb azt is előírhatja, hogy a tanár milyen színű krétával írhat a
táblára. Ha az iskolaigazgatónak nem tűnt fel a videó, vagy legalábbis semmi
kivetni valót nem talált benne, vajon ki hívta fel rá a tankerületi vezető
figyelmét?
És most jön talán a legfontosabb kérdés, vajon
elvárható-e egy pedagógustól ezek után, hogy kísérletezzen, új módszereket
próbáljon ki, ha büntetnek érte? Hiszen jelen esetben a kísérlet sikerült, a
tankerület mégis fenyített. Mi lenne, ha egy kísérlet nem sikerülne, ami
természetes velejárója a kísérletezésnek? Mert nem az a kérdés, hogy Balázs
József a helyén marad-e, hanem, hogy egyedül volt-e. Sőt, még csak nem is az a
kérdés, hogy egyedül volt-e, hanem az, hogy a tankerületi rendszer alkalmas-e
jelenlegi formájában az újítók támogatására, azaz mit tud és akar kezdeni azokkal, akik kilógnak a sorból?
Mert ha nem és erősen így tűnik, akkor sok ezer
Vezsenyi Lászlónak fogják még elvenni a kedvét az egésztől. Persze, látszólag,
messziről a közoktatás jólvasalt lesz és ránctalan, csak éppen viselhetetlen.
Ja, és maradt még egy kérdés. Vajon mért váltott ki ilyen dühöt az igazgató
úrból egy ártatlan videó? Lehet, hogy mentálisan nem tud elszakadni a jól
bevált kötélmászástól?
Orémus
Kálmán
Az otthon kulcskérdés
„Inkább az otthon
a kulcskérdés. Gyerekkoromban azt szerettem volna, ha otthon azok lennének,
akikkel a leginkább akarok lenni. Nagyon szerencsétlenek, akik bárhol máshol
inkább lennének, mint otthon. Az, hogy biológiailag az anyám méhéből jöttem és
az apám ondósejtjei szikráztatták ez életemet, nem jelenti azt, hogy tartozom
nekik valamivel. Miért lenne jobb egy olyan család, amihez nem akarok
hazamenni, mert olyan cirkuszt csinálnak, amiben én nem akarok részt venni,
mintha találnék néhány embert, akivel kellemes élni. Nagyon sajnálom azokat az
embereket - gyerekeket vagy felnőtteket – akik nem szeretetnek hazamenni.” (Feldmár
András)
2020. június 16., kedd
Magyarul közmondva
Gyerekkoromban mindig azt hallottam: addig
nyújtózkodjak, ameddig a takaróm ér. A takaróm meg évről évre rövidebb lett. Persze,
ha rövid a karod, toldd meg egy lépéssel! De hát egy takarót, mivel tudsz
megtoldani?
Meg azt is mondták, hogy jobb a sűrű fillér,
mint a ritka forint. Csak azt felejtették el megemlíteni, hogy a sűrű fillér
olyan ritka, mint a fehér holló. Meg a ritka forint is.
Tudomásul vettem, hogy jobb ma egy veréb,
mint holnap egy túzok. Mert a veréb is madár. Csak a bagoly mondja a verébnek,
hogy nagyfejű. Ez már önmagában is azt bizonyítja, hogy madarat tolláról,
embert barátjáról. A tévedés ebben a kérdésben végzetes lehet, hiszen dobbal
nem lehet verebet fogni, viszont sok lúd disznót győz.
Persze, tudtam én, hogy egyszer hopp, máskor
kopp, mert ki tudja, mit hoz a holnap.
Aki a béka feneke alatt van, annak könnyen
kinyílik a bicska a zsebében. Acél szentesíti az eszközt. Aki meg bottal
köszön, annak doronggal felelnek. Legalább isten nem ver bottal.
Akkor még azt hittem, hogy a bátraké a
szerencse, hogy kicsi a bors, de erős, mert éhes disznó makkal álmodik. És aki
álmodik, az nem látja a fától az erdőt. Hiába mondják, hogy ki korán kell
aranyat lel, mert szerintem csak álmos. Aki pedig álmos, az jobban teszi, ha
alszik, de előtte körültekintően előkészíti fekhelyét, mivel ki mint veti
ágyát, úgy alussza álmát.
Nekivágtam a világnak, mert az idő pénz, olcsó
húsnak híg a leve, a tiltott gyümölcs meg mindig édesebb. Útközben rengeteget
tanultam: rájöttem, hogy nem mind arany, ami fénylik, hogy, aki dolgozik, az
nem ér rá pénzt keresni, aki viszont nem dolgozik, az ne is egyék. Meg azt is
megtanultam, hogy aki bírja marja és minden szentnek maga felé hajlik a keze.
Ezek a felismerések, persze, nem úgy következtek be, mint derült égből a
villámcsapás. A báránybőrbe bújt farkasokkal még csak megbirkóztam volna, de az
volt az utolsó csepp a pohárban, amikor rájöttem, hogy senki sem jobb a Deákné
vásznánál. Kérem, semmilyen tudományos kísérlettel nem igazolható azon állítás,
mely szerint, aki másnak vermet ás, maga esik bele. Legfeljebb, ha az illető
sírásó.
Tudom, tudom, hogy fordulhat a szerencse,
hiszen egyszer volt Budán kutyavásár és jön még a kutyára dér. Meg aztán, a
hazug embert könnyebb utolérni, mint a sánta kutyát, bár nem tudom elképzelni,
hogy mi a fenének kergetnék én egy sánta kutyát. Magam is megpróbáltam
meggyőződni ezen állítás igazáról. Épp az ebet kötöttem a karóhoz, amikor
fölbukkant a hazug ember. Tudod, az, aki lehazudná a csillagot az égről.
-- Hé, hazug ember, fussék már versenyt a
sánta kutyával! – kiáltottam rá, és azonnal inába szállt a bátorsága.
El is futott, egyenesen a bíróságra, és
feljelentett, hogy megsértettem a jó hírnévhez való jogát. Aztán az állatvédők
is feljelentettek, mivel egy sánta kutya versenyfuttatása kimeríti az
állatkínzás tényálladékát. Hiába, bolond lyukból bolond szél fúj. Persze,
megkérdeztem a bíróságon, hogy hol az igazság, de azt mondták: sok bába között
elvész a gyerek.
Írtam az ombudsmannak is, mert valami
olyasmit hallottam, hogy néma gyermeknek anyja sem érti a szavát. vagy inkább
anyja sem érzi a szagát? Mindegy. Azt válaszolta, hogy mindenkinek megvan a
maga baja és mindenkit érhet baleset.
Mégsem adom fel. A remény hal meg utoljára.
Vagy a regény. De lehet, hogy a szegény. Különben is, már látom a fényt az
alagút végén. És minden jó, ha a vége jó. Magyarul közmondva.
2020. június 14., vasárnap
Ruszinszkóból kitoloncolt magyarok érkeztek Szabolcsba
(Megjelent,
Szabolcsi hírlap,1934. április 6.)Tömegesen utasítják ki Munkácsról és környékéről a magyar kisebbséghez tartozó családokat — Kitoloncolás előtt két hétre lezárnak minden magyart .
A cseh megszállott területen élő magyarságot hetek óta lázas izgalomban tatja a cseh hatóságoknak egy újabb orvtámadása az ott élő magyar kisebbség ellen. Az üldözések főfészke most Ruszinszkó, ahol tömegesen fogdossák össze és zárják be a magyarokat minden indokolás és minden bűncselekmény nélkül.
Munkács, Nagyszőllős és a környékbeli községek magyar családjait, minden előzetes értesítés nélkül fellicitálják a rendőrségre és indokolás nélkül átlag két heti elzárásra ítélik őket. A büntetés letelte után a szerencsétlen magyarokat, akik mindannyian cseh adófizető polgárok, irataiknak elkobzása után áttoloncolják a magyar határon.
Kedden reggel csak Munkácsról és környékéről egyszerre 25 magyart tettek át Vásárosnaménynál a magyar határon. A tömeges kitoloncolások okát senki sem tudja. Minden kitoloncolt magyar évek hosszú sora óta a Felvidéken él, ott teremtett magának egzisztenciát, ott fizeti az adóját, munkavállalási engedélyük van a cseh hatóságoktól s ezenkívül valamennyien a Felvidékről nősültek s egész családjuk azon a vidéken lakik. A kitoloncolt ruszinszkói magyarok szekereken, a szegényebbek pedig gyalog, legszűkösebb csomagjaikkal indultak Vásárosnaménynál az ország belseje felé. Legnagyobb részük alig juthatott el a legközelebbi városig, mert teljesen pénz nélkül állanak, sokan pedig utolsó párnáikat adták el, hogy az úton élelmezhessék gyermekeiket. Valóságos menekültkaraván próbál beljebb jutni az országba, de a teljes bizonytalanságnak néznek elébe.
A menekültek tanácstalanul állanak, mert keresethez jutni nem tudnak s nincs annyi pénzük sem, hogy lakást béreljenek. Van közöttük kertész, iparos, kereskedő és egyszerű földmíves is.
A kitoloncoltak Magyarországon a külügyminisztériumhoz fordultak, hogy diplomáciai úton kíséreljék meg kinyomozni kiutasításuk okát, A földönfutóvá tett magyarok elmondották, hogy Csehországban most valóságos razziát tartanak a cseh hatóságok a magyarok ellen és azokat, akiknek nincs cseh állampolgárságuk, de már több mint nyolc—tíz év óta a megszállott területen laknak és állandó foglalkozásuk is van, most áttették mind a határon.
Jellemző a csehek könyörtelen eljárására, hogy több kiutasított magyar feleségét és családját volt kénytelen otthon hagyni, mert azok már cseh állampolgárok.
A cseh impérium újabb galád eljárása a legkétségbeejtőbb helyzetbe sodorta a szerencsétlen magyarokat, akiktől a kitoloncolásuk alkalmával még az összes hivatalos okmányaikat is elkobozták s így igazolni sem tudják magukat.
A kiutasítottak mind saját üzlettel, kisebb vagyonnal, vagy vállalattal rendelkeztek Ruszinszkóban s éppen ezért érthetetlen kitoloncolásuk, ami még magyarázható volna, ha munkanélküliség, vagy egyéb címen vették volna őket ilyen brutális eljárás alá.
Értesülésünk szerint a magyar külügyminisztérium diplomáciai úton fog közbelépni a cseheknél és magyarázatot fog kérni a tömeges kiutasítások oka felől.
2020. június 12., péntek
Nem kell mindig jól járni
"Amikor
elolvastam Nemeskürtynek a Requiem egy hadseregért című könyvét, ami a
doni hadsereg pusztulásáról szól, akkor föltűnt nekem valami.
Nevezetesen, hogy a korabeli harcászati szabályzatban százvalahány oldal
szól az előrenyomulásról és négy oldal a visszavonulásról. Vagyis a
katonákat csak a győzelemre készítették fel, arra hogy az ellenség át is
törheti a frontot, hogy baj lehet, arra nem. Én azt gondolom, hogy az
egész magyar nevelésnek az egyik nagy átka, hogy nem készíti fel a
kudarcra az embereket. Sem a családban, sem az iskolában nem tanuljuk
meg, hogy a világban vereségek is vannak. Ha valami kudarc ér bennünket,
akkor kétségbe esünk. De egy olyan bokszoló, akinek az életébe nincs
bekalkulálva, hogy kiüthetik, az nem lehet bokszoló.
Török
Sándor, amikor hazajött a háborúból, találkozott egy piarista szerzetes
barátjával, aki hogyléte felől kérdezte. „Te, amikor kint voltam a
fronton életveszélyben, aknák, pergőtüzek között, nekem olyan morális
erőm volt, én olyan tiszta voltam. Hazajöttem, a lakásom megvan, a
feleségem megvan, már van állásom, van szeretőm is, csalom is a
feleségemet, úgy el vagyok piszkolódva” – válaszolta Török. A szerzetes
megölelte őt, és azt mondta: „Sándorkám, ilyen az igaz ember élete.
Mindig elesik, és mindig fölkel.” Ezzel a felkeléssel van a baj. Hogy
vége a világnak, ha kudarcba kerülök. Kétségbeesések, depressziók, azzal
együtt inaktivitások, öngyilkosságok vannak. Mérei Ferenc egyszer úgy
válaszolt egy rádióműsorban a sikeres élet titkát firtató kérdésre, hogy
az nagyon egyszerű: nem kell mindig jól járni. Aki el tudja fogadni,
hogy nem kell feltétlenül minden szerelemből, kapcsolatból, minden
üzletből, minden hivatásból nyertesen kikerülni, az nagyon szabad lesz
belsőleg. És vannak az életnek olyan perspektívái, amit akkor vesz észre
az ember, ha a földön fekszik." (Popper Péter)
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)