2022. január 24., hétfő

A konfliktus az élet része

 


"A kreatív embernek magasabb az agressziós szintje, csak ezt nem a rombolásban éli ki, hanem a kreálásban – de ha nem tud alkotni, ha ebben akadályozzák, agresszívvé is válhat. Ha nem ismerik el, ha félreismerik, ha üldözik, a kezdeti agresszió mellé hamarosan társulhat a depresszió (az agresszió befelé fordított, önpusztító formája). A tehetséges, kreatív gyerek ezért konfliktusokat hordoz magában, és ezeket nemegyszer környezetébe is kivetíti, vagy éppenséggel környezetében generálja. Sokszor úgy viselkedünk mi, felnőttek, mintha nem tudnánk, hogy a konfliktus az élet része; a fejlődés, a változás konfliktusok során át halad a kiteljesedés felé (és egyben a mindig új konfliktusok felé). Az emberi kapcsolatok elmélyülése és kiteljesedése is konfliktusok sorozatán át vezet. A konfliktusban – a konfliktus kezelésében – erősödik a személyiség, bontakozik ki a jellem. A mai iskola azonban konfliktusmentes gyerekeket kér, azaz könnyen bedarálhatókat. Mintha azokat szeretné jobban, akiknek „nincs tartásuk”, nem mondanak ellent, nem nyilvánítanak különvéleményt, nem állnak ki a mások vagy a maguk valódi vagy vélt igazáért, nem „szemtelenek”. Holott a hatékony, jó iskolázás csak ezeknek a tulajdonságoknak a megnyilvánulásával volna elképzelhető." (Dr. Vekerdy Tamás)

Nincsenek megjegyzések: